termin do uzgodnienia
Start: Plac Centralny im. Ronalda Reagana
Podstawowa wersja spaceru historycznego, prezentująca najważniejsze realizacje architektoniczne i dzieje Nowej Huty od 1949 r. dla klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych lub zorganizowanych grup dorosłych.
termin do uzgodnienia
Start: Klasztor Cystersów w Mogile, ul. Klasztorna 11
Spacer rozpoczyna się pod klasztorem Cystersów w Mogile, gdzie zostanie omówiona historia opactwa, jego styl i najważniejsze zabytki w kontekście historii terenów Nowej Huty sprzed 1949 r. Kolejnym punktem jest prezentacja pierwszych realizacji nowohuckich – osiedli Willowego, Wandy, na Skarpie, położonych na terenie dawnej wsi Mogiła. Następnie przechodzimy do placu Centralnego i alei Róż, a potem pod Krzyż Nowohucki i Arkę Pana. Podczas spaceru poznajemy nie tylko architekturę, ale też sylwetki twórców „miasta idealnego” oraz wyjściową koncepcję urbanistyczną i architektoniczną Nowej Huty. Sporo dowiadujemy się również o historii tego miejsca, początkach budowy, pomniku Lenina, walce o krzyż z 1960 r. oraz o działalności opozycyjnej z lat 80. XX w. Poznajemy tym samym „palimpsest historii”, jakim jest współczesna Nowa Huta.
termin do uzgodnienia
miejsce do uzgodnienia
Spacer prezentujący wybrany aspekt dziedzictwa kulturowego Nowej Huty, prowadzony przez specjalistę w danej dziedzinie. Przykładowe tematy: kapliczki i architektura drewniana, miejsca fantomowe (już nieistniejące, ale obecne w pamięci zbiorowej), graffiti, rzeźby plenerowe, życie kulturalne, neony, ślady trzech wojen (I i II wojna światowa, zimna wojna), literatura, teatr, muzyka. Istnieje również możliwość zorganizowania spaceru na życzenie o innej, uzgodnionej uprzednio tematyce.
termin do uzgodnienia
Start: Plac Centralny im. Ronalda Reagana
Spacer pokazujący najważniejsze obiekty architektury socrealistycznej, modernistycznej i postmodernistycznej w Nowej Hucie, takie jak: bloki Adamskiego, osiedla Willowe i Wandy, plac Centralny, aleję Róż z miejscem po pomniku Lenina, Teatr Ludowy, szkołę „tysiąclatkę”, blok szwedzki i francuski, osiedle Centrum E. Spacer odbywa się w kluczu książki „Nowa Huta. Architektoniczny portret miasta drugiej połowy XX wieku”, która wydana została przez Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida w 2018 r.
termin do uzgodnienia
Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida os. Górali 5
Zajęcia, podczas których uczestnicy zapoznają się z wyborem najważniejszych postaci związanych z terenami Nowej Huty, zarówno przed 1949 r., jak i potem. Reprezentują one różne okresy w historii i – będąc ważne dla miejscowej społeczności – ilustrują dzieje lokalnej kultury. Spotkanie składa się z dwóch części. Podczas pierwszej z nich uczestnicy wezmą udział w prezentacji zawierającej materiał ikonograficzny oraz opisującej dzieje dwunastu postaci od legendarnej Wandy aż do Bogdana Łyszkiewicza z zespołu „Chłopcy z Placu Broni”. W drugiej części uczestnicy w grupach czteroosobowych grają w grę planszową „Korowód Nowohucki”, wydaną przez Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida w 2016 r.
termin do uzgodnienia
Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida os. Górali 5
Warsztaty, podczas których uczestnicy poznają kulturę ludową dawnych wsi nowohuckich. Poprzez zajęcia z kartą pracy (m.in. ozdabianie gorsetu i pasa na kartonowym szablonie, rozwiązywanie łamigłówek i rebusów) dowiadują się czym cechował się strój ludowy z tego regionu, jakie elementy charakterystyczne posiadało umeblowanie wiejskiej chaty z Pleszowa, Krzesławic, Ruszczy, czy Branic i poznają historię dawnych wsi nowohuckich. Warsztaty odbywają się na podstawie portretów Franciszka i Marcjanny Ptaków z Bieńczyc ze zbiorów Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida.
termin do uzgodnienia
Ośrodek Kultury im. C.K. Norwida os. Górali 5
Zajęcia składają się z dwóch części. Pierwszą z nich stanowi prelekcja. Jej tematem są najważniejsze zasady stylu socrealistycznego i modernistycznego w architekturze i jego nowohuckie realizacje, z omówieniem historycznego kontekstu. Na drugą część składają się warsztaty, podczas których uczestnicy układają z puzzli poznane realizacje, z których następnie tworzą mapę miasta. Tym samym uczą się rozpoznawać różnice w stylach architektonicznych na przykładzie Nowej Huty oraz rozmieszczenie najważniejszych obiektów w tej części Krakowa.