Siedemnaście lub mniej

literacki wtorek 01.201612 stycznia 2016 r., godz. 17.00
Biblioteka Klubu Kuźnia OKN, os. Złotego Wieku 14

Spotkanie z Lidią Rozmus i haiku. Wstęp wolny.

 

Lidia Rozmus

Absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, w roku 1980 wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, aby tam kontynuować swoje studia artystycznew ART Institute w Chicago. Obecnie mieszka w Chicago. Pracuje jako artysta grafik, jest ilustratorką książek i różnych publikacji a także dyrektorem artystycznym czasopisma „Modern Haiku”. Jest również autorką wielu artykułów oraz kilku publikacji książkowych. Swoje malarstwo, grafiki oraz wiersze prezentowała na kilkudziesięciu wystawach w Stanach Zjednoczonych, w Polsce i w Japonii. Ze sztuką japońską pani Lidia zetknęła się w czasie studiów na UJ. Potem kontynuowała swoje zainteresowania w Stanach Zjednoczonych, odwiedzając kilkakrotnie Japonię. Zapytana, co urzekło ją najpierw w japońskiej sztuce, Lidia wyjaśniła, że właściwie trudno powiedzieć czy była to poezja haiku, czy też malarstwo sumi-e. Obydwie te dziedziny są ściśle ze sobą związane i one właśnie tworzą ekspresję artystyczną haiga. Jest autorką dwóch książek (w formie portfolio), zawierających jej haiku, haibun i haiga: "Dwadzieścia widoków z Kreciej Góry" (1999) i "W podróży" (2004).

 

Haiku – krótki utwór literacki wywodzący się z tradycji japońskiej. Klasyczne haiku ma 17 sylab w układzie 5/7/5. Współczesna forma haiku pozwala na pewną dowolność, ale w dalszym ciągu nie przekracza 17 sylab, zapisane jest z reguły w trzech linijkach, nie rymuje się, nie ma tytułu, a twórca haiku stara się unikać metafor i porównań używając prostego języka. Haiku to moment uchwycony w kilku słowach, to przeżyte olśnienia, i doświadczenie z którym chcemy się podzielić z innymi.

Sumi-e (sumi – czarny tusz, e – obraz) - technika malarska, która przywędrowała z Chin do Japonii w XIII wieku. Od początku związana z buddyzmem zen, w swoisty sposób wyraża jego filozofię charakteryzującą się prostotą myśli, formy i czynu. Malarstwo jest spontaniczne, często to tylko kilka pociągnięć pędzla - esencja prostoty.

 

Z tomiku Lidii Rozmus „W podróży”:

       potok                                                  tęcza                                     stara lalka

dotykam kamienie                             łączy, a może dzieli                na jej otwartych oczach        

 przez ciepłą wodę                               wysokie niebo                                   kurz                                                   

                                                                                               

Szczegółowe informacje:
Biblioteka Klubu Kuźnia Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Złotego Wieku 14, 31-616 Kraków
tel. 12 641 68 75, bilioteka[at]kuznia.edu.pl
www.biblioteka.kuznia.edu.pl
www.facebook.com/BibliotekaKlubuKuzniaOsrodkaKulturyImCKNorwida

Październik 2024
P W Ś C Pt S N
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
norwid link
fbmin

 
  biblioteka
huta sztuki male
Blogi
Kontakt

stat4u