12 stycznia 2016 r., godz. 17.00
Biblioteka Klubu Kuźnia OKN, os. Złotego Wieku 14
Spotkanie z Lidią Rozmus i haiku. Wstęp wolny.
Lidia Rozmus
Absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, w roku 1980 wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, aby tam kontynuować swoje studia artystycznew ART Institute w Chicago. Obecnie mieszka w Chicago. Pracuje jako artysta grafik, jest ilustratorką książek i różnych publikacji a także dyrektorem artystycznym czasopisma „Modern Haiku”. Jest również autorką wielu artykułów oraz kilku publikacji książkowych. Swoje malarstwo, grafiki oraz wiersze prezentowała na kilkudziesięciu wystawach w Stanach Zjednoczonych, w Polsce i w Japonii. Ze sztuką japońską pani Lidia zetknęła się w czasie studiów na UJ. Potem kontynuowała swoje zainteresowania w Stanach Zjednoczonych, odwiedzając kilkakrotnie Japonię. Zapytana, co urzekło ją najpierw w japońskiej sztuce, Lidia wyjaśniła, że właściwie trudno powiedzieć czy była to poezja haiku, czy też malarstwo sumi-e. Obydwie te dziedziny są ściśle ze sobą związane i one właśnie tworzą ekspresję artystyczną haiga. Jest autorką dwóch książek (w formie portfolio), zawierających jej haiku, haibun i haiga: "Dwadzieścia widoków z Kreciej Góry" (1999) i "W podróży" (2004).
Haiku – krótki utwór literacki wywodzący się z tradycji japońskiej. Klasyczne haiku ma 17 sylab w układzie 5/7/5. Współczesna forma haiku pozwala na pewną dowolność, ale w dalszym ciągu nie przekracza 17 sylab, zapisane jest z reguły w trzech linijkach, nie rymuje się, nie ma tytułu, a twórca haiku stara się unikać metafor i porównań używając prostego języka. Haiku to moment uchwycony w kilku słowach, to przeżyte olśnienia, i doświadczenie z którym chcemy się podzielić z innymi.
Sumi-e (sumi – czarny tusz, e – obraz) - technika malarska, która przywędrowała z Chin do Japonii w XIII wieku. Od początku związana z buddyzmem zen, w swoisty sposób wyraża jego filozofię charakteryzującą się prostotą myśli, formy i czynu. Malarstwo jest spontaniczne, często to tylko kilka pociągnięć pędzla - esencja prostoty.
Z tomiku Lidii Rozmus „W podróży”:
potok tęcza stara lalka
dotykam kamienie łączy, a może dzieli na jej otwartych oczach
przez ciepłą wodę wysokie niebo kurz
Szczegółowe informacje:
Biblioteka Klubu Kuźnia Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Złotego Wieku 14, 31-616 Kraków
tel. 12 641 68 75, bilioteka[at]kuznia.edu.pl
www.biblioteka.kuznia.edu.pl
www.facebook.com/BibliotekaKlubuKuzniaOsrodkaKulturyImCKNorwida