16 czerwca 2020 r., godz. 18:00
podcast/webinar na www.facebook.com/NowohuckieLaboratoriumDziedzictwa
Dźwięki natury - wykład Spółdzielni Muzycznej contemporary ensamble w ramach cyklu „Otwórz uszy. Tu i teraz”.
Zbliżające się lato skłania nas do podjęcia tematu ważnego w całej historii muzyki - zagadnienia dźwięków natury. Twórcy muzyki inspirowali się nimi właściwie od samego początku. Już kompozytorzy późnego renesansu wprowadzali do swej muzyki elementy ilustracyjne, nierzadko odchodząc od obowiązujących wtedy zasad muzyki. Takie zabiegi nazywały się "Imitazioni della natura" i w muzyce wokalnej i wokalno-instrumentalnej miały za zadanie przede wszystkim wzmocnienie emocjonalnego wydźwięku tekstu. Odgłosy ptaków wygrywane na skrzypcach i fletach stanowią dla wielu z nas wręcz wizytówkę muzyki mistrza baroku Antonio Vivaldiego. W epoce klasycznej po odgłosy natury sięgali także Haydn, czy Beethoven, czego przykładem jest choćby symfonia "Pastoralna".
W muzyce XX w. naśladownictwo i inspiracje dźwiękami natury, a może szerzej naszego otoczenia jest dość popularne, ale nie zawsze rozpoznawalne na pierwszy rzut ucha. Z jednej strony mamy muzykę konkretną, która przetwarza odgłosy nagrane "z natury" oraz field recording. Z drugiej rozbudowane dzieła instrumentalne, często wzbogacone dźwiękami elektronicznymi gdzie w sposób zakamuflowany, albo całkiem czytelny odnajdujemy dźwięki i hałasy znane nam z podwórza, ulicy, łąki czy lasu. Kompozytorzy podchodzili do tego tematu z rozmaitych perspektyw, sięgali po nagrania odgłosów dna morskiego, godowe śpiewy wielorybów, na szeroką skalę korzystali z najnowszych zdobyczy nauki. Często w skomplikowanych dźwiękowych konstrukcjach symbolicznie oddawali zjawiska i obiekty egzystujące w przyrodzie, co nie zawsze jest czytelne dla słuchacza, a bywa i tak, że czytelne jest dopiero w momencie, kiedy patrzymy na partyturę utworu.
Przez gąszcz odgłosów przyrody w muzyce XX i XXI w. spróbują się przebić muzycy Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble.
Otwórz Uszy. Tu i Teraz to cykl spotkań edukacyjnych przy muzyce współczesnej. Raz w miesiącu Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza do nowohuckiego Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida, gdzie opowiada o najważniejszych nurtach i najciekawszych zjawiskach muzycznych XX i XXI wieku.
Wcześniej w cyklu:
#22: Spektralizm
#21: Olivier Messiaen
#20: muzyka nowych technologii
#19: Karlheinz Stockhausen i Pierre Boulez
#18: noeklasycyzm
#17: Witold Lutosławski
#16: muzyka industrialna
#15: socrealizm w muzyce, muzyka w socrealizmie
#14: muzyka postinternetowa
#13: muzyka w ciszy, cisza w muzyce
#12: nowe ścieżki dźwięków
#11: ile teatru w muzyce?
#10: muzyka Północy
#9: muzyka po imperium
#8: muzyka improwizowana
#7: muzyka konkretna
#6: polski postmodernizm
#5: minimalizm
#4: Salvatore Sciarrino
#3: Helmut Lachenmann
#2: Luciano Berio
#1: George Crumb
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
Założona w 2014 roku w Krakowie, gdzie ma swoją siedzibę do dziś, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble prezentuje klasykę muzyki współczesnej na licznych scenach w mieście i kraju oraz wykonuje najciekawsze dzieła rodzimej muzyki nowej poza granicami Polski. Do czynnego udziału i koncertowania w ramach takich wydarzeń jak Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt, kursy mistrzowskie z ensemble recherche we Freiburgu, Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum dochodzi działalność edukacyjna zespołu na polu muzyki najnowszej, a także improwizacja i udźwiękawianie projekcji filmów niemych.
Szczegółowe informacje:
Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. 12 644 27 65 w. 47, 21, 20, nhlab@okn.edu.pl
www.facebook.com/NowohuckieLaboratoriumDziedzictwa